عنوان الموضوع : حديقة حيوانات بشرية؟!
مقدم من طرف منتديات الشامل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...


موضوعي اليوم سيكون فكاهي اكثر ماهو معرفي في الحقيقة لأنه يتحدث عن ظاهرة

موجودة بأغلب المجتمعات ...وخاصة مجتمعاتنا العربية ..وهي ظاهرة

الشتم والسب بأسماء الحيوانات . ..فما دعاني لذكر الموضوع موقف صار

اليوم بالمدرسة أنا وزميلة لي ..أن طفلة صغيرة جاءت تشكي لمعلمتها وهي زميلتي

بتقول بلغتها الطفولية الجميلة:" مس محمد قلي يابقرة؟!" هي تقصد الطفل زميلها بالصف ..

زميلتي ردت عليها :" وينوا الحيوان وينوا؟! " ...المهم هي ما اهتمت بحضور الولد الذي قال

الكلمة ..وقالت للبنت الصغير:"اخرسي ولا تعيدي الكلمة وراه يا حيوانة" ..

بصراحة أنا يعني لا يوجد كلام يصف ..كأننا بحديقة حيوانات .. صرنا ..

فراجعتها وقلت لها :" جاءت اتكحلها أعمتها" ..هو مثل ينطبق حرفيا على الموقف

فبدلا من أن تنهي السلوك الخطأ عززتيه ...

كتير ناس متعودين على استخدام هذه الكلمات سواء بالبيت أو بالشارع أو بالمدرسة

فلماذا لا نستبل هذه الكلمات بكلمات أجمل ونضبط أنفسنا عند الغضب ..ألا يكون الحال أفضل؟


إحترامي للجميع ..وبعتذر عن إستخدام الكلمات هنا

هي فقط للتوضيح
..

فلسطينيةالهوية..

>>>>> ردود الأعضـــــــــــــــــــاء على الموضوع <<<<<
==================================

صح والله وهي ع فكره مسالة تربيه وتعود !

م ينشاا الولد في جو يبيح هالالفااط ويتقبلهاا ويشجع عليهاا بعد

شنو ننطر وشنو نتوقع منه ! م يسمع اخوه او ابوه او اخته او اي فرد م الاسره

ومايشوف اي رفض او رد فعل حااسم بالعكس فيه رد بالمثل او العن

يتعلم الكلمه ويتلفظهاا خصوصا لو هي خفيفه ع اللساان وتحقق الهدف منهاا

شقول عااد وانا خوج ! قلة اادب ولغة المجااري والمعذره
____

البيت والمدرسه ومرورا بالشاارع وياقلبي لاتحزن !

__________________________________________________ __________
والله انتى طيبه اووووووووى ده اسمه لعب عيال اللى انتى تحكى فيه ده عارفه ليه علشان احنا اصلا كناس كبيره احنا اصلا طلعنا واتربينا على كده ان اى حاجه غلط نتشتم زى ابهايم بالظبط فى المدرسه مدرسين يشتموا ويهزئوا الواحد وويقولوا ياحمار يا بهيم يا فردة مش عارف ايه وفيه شتايم تانيه كتيييييييره احنا بنمعها من صغرنا فى المدارس .
حلو انتى عاوزه تمنعى وجود الشتايم وان يكون عملية الاحترام والتقدير هى اللى سائده بين الطالب والمدرس وبين الكبير والصغير جميل جدا كلام زى ده لكن كطبيعة تنفيذ ؟؟؟؟؟؟؟
اعتقد انها صعبه شويه لكنها غير مستحيلة ليه بقى ؟ لأن الاساس للمبدا ده هو حديث سيدنا النبى توقير الكبير والعطف على الصغير هو الحديث ده بس انا مش متذكر نصه بالظبط لكن انا وانتى مثلا اخدنا حديث زى ده وطبقناه فى حياتنا الواقعيه وقدرنا نعزز من وجود الحديث ده كمعنى وسلوك فى وقت واحد يبقى انا هقدر بالتالى اغير مفاهيم اجتماعيه غلط اكتر من 250 سنه احنا متربيين عليها وشرط ده كله انى اعلم الناس الكبيره اللى زى حلاتنا كده علشان نعرف نربى اولاد اولادنا فى صغرهم وهما بيدخلوا الحضانه والحاجات دى وبعد كده اسس الفكره نفسها فى حياة التعليم وان تكون علاقة المدرس بالتلميذ هى نفس طريقة علاقة الاب وابنه مع الفرق لكن كمنزلة او كتقدير اكيد هتحل مشاكل كتيره اووووووووووى .
ولو على فرض وده نادرا اوى ما تحصل فى حياة واقعيه ومش كل المدرسين يقدروا يعملوا كده على فكره وهى ازاى يستغلوا الشتيمه دى فى تقريب التلاميذ ليهم يعنى مثال اناكنت فى اعدادى لى مدرس تاريخ كل كلامه وحكيه شبت وشتم وضرب بالخرزان لكن فى طبيعة تعاله ذات نفسها هى الاحترام والتقدير كعنف فى اللفظ والضرب بيكون مش فى كل الاوقات وبيكون وقت العقاب وعلى حسب طبيعة وحجم الغلط يكون العقاب يكن بسبب طريقة زى دى او اسلوب شرح الدرس بالشكل ده خلانى احب التاريخ مش عارف الصراحه بس كواقع عن نفسى انا ايم الدراسه اقول ان المدرس له تاثير كبير جدا على سلوك التلميذ سواء بالسلب او الايجاب يعنى مثلا مدرس عربى يدخن سجاير استاذ هو ينفع انى اشرب سيجاره زيك يتكل وهو ماسك السيجاره ويقول التدخين مضر بالصحه ويسبب الوفها طب ليه يا استاذ تشرب سيجاره مادام انت تقول انها تسبب الوفاة ولد انت حيوان وحمار وقليل الادب اتفضل اطلع من الحصه ومترجعش تانى الا بولى امرك على قلة ادبك وطولة لسانك يا حمار وتيييييييييييت شتايم من هنا لحد السنه الجايه .
بصى هى كلمة فى مره انا قلتها مع حد المهم قلت له احنا علشان نقدر نخرج من كل المشاكل والازمات اللى احنا فيها دى كلها احنا محتاجين اعادة تربية من اول وجديد وعلشان نتربى من اول وجديد محتاجين اننا نتعلم من اول وجديد وعلشان نتعلم من اول وجديد محتاجين اننا نفهم امور الدين بشكل سليم وصحيح وبدون نفاق من الشيوخ اللى تفتى علشان خاطر الفلوس وتقول سمعا وطاعة سيدى الحاكم وباقى عموم المسلمين مش مهم المهم انى اسمع كلام الحاكم واحافظ على شغلى والا اتسجن واتحرم من حقى فى الحياة . زى ما فيه شيوخ مسلمين على حق بما يرضى الله اتسجنوا واتقطع عيشهم واللى ماتوا وهما مسجونين واللى موقوف من شغله يوووووووووووووه كتيييير ماسى بتحصل من الحكام للشيوخ اللى بيتقوا ربنا .
يا ست البنات دامك انتى تعرفى تحددى اسلوب صح وطريقة صح تتعاملى بيها مع التلاميد او بمعنى اصح مع اولادك فى المدرسه يبقى اعتمدى على بركة الله واعتمدى ونفذى وحاولى تكسبى الاولاد فى صفك سواء ولاد بنات المهم ان الاولاد يحبوكى حبوكى الاولاد حقيقى وقسما برب العباد هتاخدى منهم احلى شغل واحلى طاقه واحلى نشاط واحلى حيويه واحلى ذكاء واحلى تنافس بين التلاميذ شوفى انا مكملتش تعليم لكن الحياة وطرق التعليم كلها منظومة واحده وقاعده ثابته روتينيه مملة قاتله اللى يفرق فيها قدرة المدرس نفسه على الابداع وخلق عقول تعرف تشغل دماغها .
ولوانتى دورتى على نظم التعليم عندنا احنا كعموم المسلمين فى كل بلادنا هتلاقى ان المنظومة كلها واحده وان المناهج كمان نفسها واحده بس باختلاف اللغه وطبيعة الشرح والتفسير للدروس نفس المشاكل واحده نفس الضغوط واحده نفس كل شىء واحد . واللى انا مستغرب له بصراحه كناس مدرسه بقى وناس كبيره وواعيه ومثقفه وفاهمين وبياخدوا تدريبات من وزارة التعليم ليه هما كمدرسين كعلماء ودى كلمة محدش بيقولها من قديم الزمن ان المعلمين اقرب مقام من الرسل لأنهم بيحملوا رسالة العلم والتنوير مبدا او فكرة زى دى اتوجدت واترسخت فى عقل المدرسين نفسهم فى عموم بلاد المسلمين اعتقد ان حاجات كتيره كانت اتغيرت واتبدلت
يعنى هنا فى مصر مدرسين بيطالبوا بمرتبات زياده فى حين ان معظم فلوس المدرسين فى مصر من الدروس الخصوصويه وبيطلبوا مبالغ وقدرها وخصوصا فى الثانوية العامه وكل شويه طلبات ومطالب واحتجاجات ومظالم ومش عارف ايه .
الجزائر كل سنه لازم يحصل فيها مظاهرات واحتجاجات علشان زيادة المرتبات وان يكون لهم حوافز زياده عن السنه اللى قبلها ويعملوا اضراب عن الدراسه .
تونس على حسب الظرف اللى عاوز يتعلم يتعلم اللى مش عاوز يتعلم عنه ما اتعلم .
موريتينا مدارس فيها زى مدارس وسط افريقيا كده بالظبط ايام العصر الحجرى .
الخليج كل حاجه متوفره حتى لو قلنا نظام مناهج فاشل بس احسن وافضل بكتير من اى نظام موجود فى اى بلد عربى تانيه وامكانيات مش متوفره فى كتير بلاد تانيه والكل يتمنى الامكانيات دى لكن مفيش عقول تستغل الامكانيات دى وتطورها وتنميها وتستغلها كويس الكل شاطر فى انه يقلد الغرب ده الالبوم الجديد لفلان بيقول كذا وعلانه تقول كذا واحد عنده الاربعين او التلاتين يسمع اغانى قريبه لمزيكا عبدة الشيطان فى الغرب لما يكون عندى واحد بالعقليه دى انا كمسلم اربى اولادى المسلمين ازاااااااااااااى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مشكلة الخليج انهم بيقلدوا
مشكلة مصر انها سياسة وقهر على الناس اللى بتحاول تصلح البلد كل ده تنفيذ مخططات داخليه وخارجيه لان مصر اهم بلد وهى قلب الاسلام لأنها وسطيه واسباب كتيره والا مكنش سيدنا النبى وصى بان يكون لجيش المسلمين جنود من مصر كتير فيما معنى الحديث .
المغرب العربى الله يكون فى عونهم متعذبين وحياة ربنا ما بين حياة اوبن بوفيه زى الغرب بالظبط وبين تقاليد وعادات اسلاميه كانوا تحت استعمار 100 سنه وزيادة من فرنسا واسبانيا وحروب كتيره.
فلسطين عاجز تماما عن وصفها لكن مفيش حل غير المقاومه والجهاد وانهم ياخدوا من حكمة شيخ المجاهدين عمر المختار مبدا وتطبيق ليهم فى مقاومة الاحتلال وانهم يشتغلوا بقى على ضرب االاماكن العسكريه والتعليم مسيطر عليه من اليهود .
لبنان تعليم مشكل كوكتيل هناك مره من شرق مره على غرب وكل شكل ولون الوحيده اللى فيها كوكتيل لبنان .
سوريا التعليم فيها من اكبر جامعات العرب والاسلام لكن ابعد عن السياسة تسلم نفس الحال فى مصر بالظبط مع اختلاف الفوارق والملابسات والظروف بس النتيجه كلها واحده شيعه يقتلوا سنه ومصر مسلمين يقتلوا بعض يا عينى على العقل .
العراق فرق حضاره بينا وبينهم 4000 سنه اقوى حضاره بعد مصر القديمه واجمل العلوم واعظمها كانت موجود فى بغداد وقت الخلافة العباسه وبداية الدولة الاموية وازهى عصورها كانت فى حكم هارون الرشيد والمعتصم بالله
العراق اااااااااااااااااااااااه ايران تبعد عن العراق وهيا تعمر مشكلة العراق انها كانت جزء من ارض فارس زمان
ده غير باقى المشاكل اللى موجوده فى المسلمين اللى موجودين فى افريقيا
ده غير اللى فى الصين ودول شرق وجنوب اسيا ده غير اوروبا والغرب .
اعتقد كده كفايه وان كل مدرس ومدرسه وكل استاذ جامعه واستاذة جامعه المفروض انهم يعرفوا ويؤمنوا تماما من جواهم انهم ورثة الرسل فى تبليغ رسالة العلم وانها جزء من الامانة اللى ربنا حملها للانسان .
اتمنى من السادة المدرسين رجالا ونساءا ذكورا واناثا ان يسعوا فى العلم وان يجتهدون فيه فان العلم نور وانه السبيل الوحيد لاعادة مكانتنا كما كنا فى سابق عهدنا نحن المسلمون بين الامم وهو القوة التى تمنحنا الحق فى الحياة وان نكون اسيادا على الارض باسرها التى استخلفنا الله فيها وان نعمل بكل طاقتنا ونسخر كل امكانياتنا فى تحقيق التقدم العلمى المنشود.
يا سادة اليهود تلك الدولة العربية تحتل المركز الثانى والثالث على مستوى العالم فى الابحاث العلميه
يا سادة يا كرام نحن فى عموم بلادنا نحن المسلمين ميزانية البحث العلمى لا تكاد تساوى ذرة من حجم الانفاق على البحث العلمى .
العلم نووووووووووووووووووووووووووووووور و الجهل ظلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالال ام

__________________________________________________ __________
جاءت في ذاكراتي معلمتي سودانية الجنسيه " الله يذكرها بالخير "" في المرحله الابتدائيه تخيلي رغم مرور هذه السنوات لازالت اتذكرها كانت لاتعرف من كلمات التشجيع والتحفيز سوى ياحيوانه
و يابومه ^ ^ هي ليست تحفيزيه اكيد
اعتقد ان عملية تطهير اللسان يجب ان تبدأ من كبار السن ,,, بما انهم القدوه للصغار
ومن ثم ندرب الاطفال ونعود السنتهم على انتقاء العبارات الاجمل فــ عقلية الطفل تظل في مرحله يسهل تشكيلها ,, والعمل على تحسينها قدر المستطاع

عوفيتِ يارائعه
كوني بخير


__________________________________________________ __________
ههههههههه هالكلام نسمعو يوم كنا صغار وللاسف نسمعو من الاهل قبل المدرسة واهلنا اتعلموة من اهلهم الموضوع معقد وصعب يتغير بين يوم وليلة لازم احنا نبدا من البيت واكيد الطفل بس يطلع برة حيجيب معو كلمات وهنا بيجي دور الام انها تحاول تمنعو انو يحكي هيك بس هالشغلة صعبة وخصوصي باطفال الجيل هادا عنيد ومابيسمع الكلام وبيخليك تنجن منو الله يهديهم

__________________________________________________ __________
اختي اناهذاك اليوم اتابع رقصه لمايكل جاكسون وكنت اتمرن عليها فجأه واذ بتعليق باليوتوب عن مداء حزن والده على الفن من بعد موته وانه قتل الابداع والله وانااقول هلون علامنا ولابس انا







المسأله بسيطه جدا راح يجي يوم نفقد فيه حتى كبار السن وهم بوسطنا موجودين المساله واضحه احفادي راح يكونون بلاهويه لأني ماتفرغتلهم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ولد الويلان
صح والله وهي ع فكره مسالة تربيه وتعود !

م ينشاا الولد في جو يبيح هالالفااط ويتقبلهاا ويشجع عليهاا بعد

شنو ننطر وشنو نتوقع منه ! م يسمع اخوه او ابوه او اخته او اي فرد م الاسره

ومايشوف اي رفض او رد فعل حااسم بالعكس فيه رد بالمثل او العن

يتعلم الكلمه ويتلفظهاا خصوصا لو هي خفيفه ع اللساان وتحقق الهدف منهاا

شقول عااد وانا خوج ! قلة اادب ولغة المجااري والمعذره
____

البيت والمدرسه ومرورا بالشاارع وياقلبي لاتحزن !



أهلا اخي..ولد الويلان ..


صحيح كلامك مسآلة تربية وتعود ..لكن في مجال انغير الواقع ..ونستبدل الكلمات

السيئة بكلمات أجمل ..حتى وقت الغضب ..نتعود عليها ..لحتى نتخلص من هالكلمات السيئة جذريا..

/

\


إحترامي..